Neurologimottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Ystad Vårdcentralen. Du kan även gå in genom entrén på Lasarettsgatan 7A och 7C.

Hitta på plats

Vi finns vid målpunkt G.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en neurologisk sjukdom. Det kan till exempel vara stroke, MS, hjärntumör, Parkinsons sjukdom, epilepsi eller ALS.

Vi gör exempelvis ryggvätskeprov, så kallad lumbalpunktion, och EEG, det vill säga en undersökning av hjärnans elektriska aktivitet.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Det kan ta upp till tre dagar för oss att bedöma din remiss, beroende på dina symtom och din diagnos. Om det tar längre tid kan det bero på att en särskild läkare behöver göra en bedömning.

Medan du väntar på remissvar är det läkaren som skrev remissen som ansvarar för din vård. Om besvären blir värre medan du väntar kan läkaren komplettera din remiss, då gör vi en ny bedömning.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

Just nu får du inte ta med någon till ditt besök hos oss. Våra lokaler är för små för att hålla det avstånd som krävs för att undvika smittspridning. Din närstående kan istället vara med via röst- eller videosamtal på din telefon. 

Ibland kan vi göra undantag från besöksförbudet, till exempel utifrån patientens tillstånd och för en vårdnadshavare utan symtom.

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du berätta detta för oss innan eller vid ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Du anmäler ditt besök i receptionen eller genom att checka in via självincheckningsautomaten som finns vid ingången från Lasarettsgatan 7A och 7C samt Thorssons väg 17.

Ett besök hos oss tar cirka 30-60 minuter.

Efter besöket

Vid besöket informerar vi dig om vidare handläggning. Det kan bli aktuellt med remiss till annan/andra mottagningar eller så planerar vi till exempel in telefonuppföljning eller återbesök.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter