Öppettider
- Mån-Tors 08.00-16.00
- Fre 08.00-13.00
Telefontider
- Mån-Fre 08.00-09.00 10.00-12.00
Tidbokning och remissförfrågan
Telefontider
- Mån-Fre 10.00-12.00
Rådgivning och recept
Telefontider
- Mån-Fre 08.00-09.00
Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för problem med den kognitiva förmågan. Det kan till exempel vara svårigheter att minnas eller orientera sig, språkstörningar eller förändringar i personligheten. Vi ger också stöd och råd till dig och dina närstående.
När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.
Det kan ta upp till tre dagar för oss att bedöma din remiss. Om det tar längre tid kan det bero på att en särskild läkare behöver göra en bedömning. Därefter beror väntetiden på dina symtom och din diagnos.
Under tiden är det den läkare som skrev remissen som ansvarar för att du får den vård du behöver. Om besvären blir värre medan du väntar kan läkaren komplettera din remiss, då gör vi en ny bedömning.
Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.
Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.
Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.
Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.
I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.
Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.
Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.
Anmäl och betala ditt besök via din mobiltelefon. Du får ett sms före besöket med instruktioner. Du kan också anmäla och betala besöket i receptionen.
Ett besök hos oss tar cirka 60 minuter.
Vid besöket får du information om fortsatt uppföljning.
Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.