Akutmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Trelleborg Lasarettet.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 1 vid målpunkt D och hisshall D.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Till oss kommer du som är 18 år eller äldre, om du plötsligt har blivit allvarligt sjuk eller skadad. Det kan till exempel vara bröstsmärtor, svårigheter att andas eller om du har symtom på en stroke.

Mellan klockan 08 och 16 på vardagar tar vi emot både barn och vuxna som varit med om olycka eller har allvarliga smärtor i magen.

Barn under 18 år vänder sig annars till Akutmottagning barn och ungdom i Malmö eller i Ystad.

Ring gärna 1177 före ditt besök. De hjälper dig att bedöma ditt tillstånd och hänvisar dig rätt.

E-tjänster

Ditt besök hos oss

I de flesta fall får inte någon närstående följa med in på akutmottagningen. Det är för att minska risken för smittspridning.

Som närstående får du bara följa med in i de här fallen:

  • Patienten är under 18 år.
  • Du är personlig assistent till patienten.
  • Patienten har uppenbara svårigheter att förmedla sitt vårdbehov.
  • Patienten befinner sig i livets slutskede.

Ring till oss i förväg för att stämma av om du behöver ha med en närstående under ditt besök. Det är viktigt att den som följer med är frisk och inte har några symtom på luftvägsinfektion som till exempel feber, hosta eller ont i halsen.

Tänk på att:

  • hålla god handhygien
  • hålla fysiskt avstånd till andra personer på mottagningen
  • gärna använda munskydd.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röstsamtal. Tänk på att visa hänsyn till de runt omkring dig genom att ha samtalet på låg volym.

Väntetiden varierar beroende på antalet patienter och skiljer sig mycket åt olika dagar och tider på dygnet.

Vi prioriterar allvarliga skador och sjukdomstillstånd.

Kom ihåg att ta med legitimation. 

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter