Röntgenmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Kristianstad Centralsjukhuset.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 2, vid målpunkt G.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att bli undersökt med röntgen, datortomografi, ultraljud eller magnetkamera (MR). Vi undersöker bland annat skelett och lungor.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som har fått en remiss till oss från en vårdcentral eller annan mottagning eller avdelning. 

Om du ska röntga skelett eller lungor kan du komma under tiden för drop-in. Remissen för drop-in gäller i två månader.

Tider för drop-in hittar du i kontaktuppgifterna ovan.

Ditt besök hos oss

Du får ta med dig närstående som stöd vid ditt besök hos oss. Det är viktigt att den du har med dig är frisk och inte har några symtom som till exempel feber, hosta eller ont i halsen.

Ta med dig: 

  • Godkänd fotolegitimation, till exempel id-kort eller körkort.
  • Din kallelse om du har en bokad tid eller din remiss om du fått en till drop-in.

För optimal bildkvalitet på röntgen, lämna smycken och piercingar hemma. Vi ansvarar inte för värdesaker som du tar med dig.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Om du ska lämna blodprov inför ditt besök, så kan du behöva göra det några dagar i förväg. Provsvaret är då klart när du kommer till oss.

Meddela oss så snart som möjligt om du inte kan komma på bokad tid.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Anmäl ditt besök i receptionen eller via självincheckningsautomaten på mottagningen.

Väntetiderna varierar beroende på antalet akuta undersökningar och på hur många patienter som besöker vår drop-in.

Du får du gärna ta med dig en vuxen närstående som stöd vid besöket, men helst inte barn. Anledningen är att du inte har möjlighet att se efter ditt barn när vi undersöker dig.

Efter besöket

Du får veta resultatet från undersökningen av din läkare. Det brukar ta ungefär två veckor.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Det finns flera sätt att lämna synpunkter på vården. Du kan till exempel kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter