Öppettider
- Mån-Fre 08.00-16.00
Telefontider
- Mån-Tors 08.15-09.30
Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för problem med ditt tal, språk och kommunikation. Det kan till exempel vara dyslexi, stamning eller problem med rösten.
Du kan också komma hit om du har svårt att äta eller svälja, eller om du behöver hjälpmedel för att kunna tala och uttrycka dig.
När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.
Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.
För utredning av språkliga svårigheter, läs- och skrivsvårigheter samt räknesvårigheter hos skolbarn krävs ett större underlag. Gör du en egen vårdbegäran kan vi därför behöva kompletterande information.
Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.
Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.
Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.
I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.
Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.
Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.
Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.