Öppettider
- Mån-Fre 07.30-16.00
Telefontider
- Mån-Fre 07.30-09.30
Till oss kommer du för att träna och röra på dig, så att du kan fungera bättre i samband med en sjukdom, skada, operation eller funktionsnedsättning. Du kommer till exempel hit vid sjukdomar som påverkar hjärtat, hjärnan, nerver, muskler och leder.
Vi tar framför allt emot dig som har fått en remiss till oss från en annan mottagning på sjukhuset. Är du inte patient på sjukhuset kan du kontakta din vårdcentral eller en privat fysioterapeut, även kallat för sjukgymnast.
Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.
Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.
Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.
I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.
Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.
Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.
Sjukgymnasten undersöker till exempel hur du rör dig, om du har ont någonstans och i så fall var, och hur dina leder och muskler fungerar.
Det första besöket kan pågå ungefär en timme. Under besöket blir du undersökt och får svara på frågor om till exempel nuvarande och tidigare besvär och hur din vardag ser ut. Utifrån dina svar kan vi sedan anpassa behandlingen efter dig och dina behov.
Du kan göra mycket på egen hand när du har fått dina rekommendationer eller träningsprogram. Vanligtvis får du uppgifter att göra hemma mellan besöken.
Du och sjukgymnasten bestämmer tillsammans hur ni ska följa upp din behandling. Det kan hända att du gör uppföljningen på din vårdcentral.
Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.