Röntgenmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Hässleholm Sjukhuset.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 1, vid målpunkt A.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att bli undersökt med till exempel röntgen, datortomografi, ultraljud, eller magnetkamera (MR). Vi undersöker bland annat skelett och lungor, och mäter bentätheten.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som har fått en remiss till oss från en vårdcentral eller annan mottagning eller avdelning. 

Om du ska röntga skelett eller lungor kan du komma under tiden för drop-in. Remissen för drop-in gäller i två månader.

Tider för drop-in hittar du i kontaktuppgifterna ovan.

Ditt besök hos oss

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitala id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Ta med din kallelse om du har en bokad tid eller din remiss om du fått en till drop-in.

För optimal bildkvalitet på röntgen, lämna smycken och piercingar hemma. Vi ansvarar inte för värdesaker som du tar med dig.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Om du ska lämna blodprov inför ditt besök, så kan du behöva göra det några dagar i förväg. Provsvaret är då klart när du kommer till oss.

Meddela oss så snart som möjligt om du inte kan komma på bokad tid.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Anmäl ditt besök i receptionen eller via självincheckningsautomaten på mottagningen.

Väntetiderna varierar beroende på antalet akuta undersökningar och på hur många patienter som besöker vår drop-in.

Du får du gärna ta med dig en vuxen närstående som stöd vid besöket, men helst inte barn. Anledningen är att du inte har möjlighet att se efter ditt barn när vi undersöker dig.

Efter besöket

Du får veta resultatet från undersökningen av din läkare. Det brukar ta ungefär två veckor.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.