Sök vård digitalt
Vårdcentraler med 1177 direkt
Alla offentligt drivna vårdcentraler erbjuder 1177 direkt. Du kan använda tjänsten om du har valt att vara listad på någon av de vårdcentralerna.
Vårdcentraler med 1177 direkt (1177.se)
Chattens öppettider
chatten är öppen på vardagar klockan 08.00-20.30 och på helger klockan 10.00-20.30. På kvällar och helger kan du få chatta med annan vårdpersonal än den på din vårdcentral.
Genom att logga in på 1177.se kan du välja eller byta vårdcentral.
Välj eller ändra hälso- och vårdval (1177.se)
Barnmorskemottagningar med 1177 direkt
Alla offentligt drivna barnmorskemottagningar erbjuder 1177 direkt. Du behöver inte vara listad på en barnmorskemottagning för att använda tjänsten.
Barnmorskemottagningar med 1177 direkt (1177.se)
Chattens öppettider
vardagar klockan 08.00-14.30.
Så går det till
Så här gör du för att använda 1177 direkt:
- Logga in med e-legitimation, till exempel BankID eller Freja eID Plus.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär och få en första bedömning.
- Du får ett sms när det är din tur.
- Du kan sedan få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning när det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Läs mer om att söka vård digitalt
1177 direkt på din vårdcentral
Genom 1177 direkt kan du söka vård digitalt för till exempel feber, ögonbesvär, urinvägsbesvär, hosta ont i ryggen och stress. Vi kan också hjälpa dig med sjukintyg eller intyg för vård av barn.
Du kan även be om receptförnyelse på din vårdcentral i 1177 direkt. Önskar du receptförnyelse på narkotikaklassade läkemedel ska du vända dig till den mottagning som förskrivit receptet.
1177 direkt på din barnmorskemottagning
Genom 1177 direkt kan du bland annat chatta med din barnmorska om frågor kring din graviditet, få preventivmedelsrådgivning, söka hjälp för lättare gynekologiska besvär, klimakteriebesvär och testning av sexuellt överförbara sjukdomar.
Vad krävs för att ta kontakt?
Du behöver ha ett svenskt personnummer och e-legitimation för att kunna använda tjänsten på din mobil, surfplatta eller dator.
Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn (1–13 år). På barnmorskemottagningen kan du söka från att du är 13 år. Söker du vård för ett barn måste du vara barnets vårdnadshavare.
Vad kostar det?
Chatt eller videosamtal med en sjuksköterska kostar inget. Däremot kan du få betala för digitala möten med annan vårdpersonal. Då får du alltid veta det först. Information om patientavgifter i Skåne finns här:
Patientavgifter i Skåne (1177.se)
Det kostar inget att förnya ditt recept i 1177 direkt eller via e-tjänsterna hos din vårdcentral. Om du behöver ett recept under kvällar eller helger behöver du träffa en läkare digitalt. Kostnaden för ett läkarbesök är 200kr. Vi skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel kvällar och helger.
När kan jag kontakta 1177 direkt?
Du kan söka vård digitalt i 1177 direkt dygnet runt. Vi svarar dig så snart vi kan under tiderna som chatten är öppen.
Ditt ärende prioriteras efter hur allvarliga dina besvär bedöms vara. Om du blir sämre medan du väntar så rekommenderar vi dig att ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Välj "support" när du är inloggad i 1177 direkt för att få hjälp av Ineras Invånarsupport.
Har du problem att logga in? Då kan du kontakta supporten här:
Region Skåne behöver behandla personuppgifter om dig, så som personnummer, namn, telefonnummer, uppgifter om hälsa, video och ljud. Mer information om hur Region Skåne behandlar dina personuppgifter hittar du på här:
Du som har skyddad identitet kan få hjälp i chatten med rådgivning och vård.