Ögonmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Landskrona Lasarettet.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara grå starr, glaukom, skelning, dubbelseende, åldersförändringar i gula fläcken och förändringar i ögonbotten vid diabetes.

Vi gör även laserbehandlingar och opererar exempelvis grå starr. Hit kommer också du som behöver hjälp akut för allvarliga ögonproblem.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Det kan också vara en optiker som skriver remissen.

Om du ska opereras för gråstarr kan du själv ta kontakt med oss eller be din optiker eller läkare skicka en remiss. Vi tar även emot barn som behöver fortsatta undersökningar efter syntest hos skolsköterskan eller barnavårdscentral.

Ditt besök hos oss

Du får ta med dig en person som stöd vid ditt besök hos oss. Det är viktigt att både du och den du har med dig är helt friska och inte har några symtom som kan vara covid-19.

Det generella besöksförbudet i vården upphör och säkra besök återinförs (1177.se)

Har du nyligen varit utomlands? Då ska du berätta detta för oss innan eller vid ditt besök.

Kom ihåg att ta med legitimation.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Du anmäler ditt besök genom att checka in via självincheckningsautomaten som finns vid huvudentrén.

Ditt första besök hos oss tar cirka 30-60 minuter medan ett återbesök oftast tar något kortare tid.

Mobiltelefoner får inte användas.

Efter besöket

Svar på undersökningsresultat och eventuella prover får du via telefon, e-tjänster eller via brev till den adress du är folkbokförd av den läkare som har remitterat dig till oss.

Om du ska ta prover en tid efter besöket kan detta ske på din vårdcentral eller en provtagningscentral.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter