Ögonmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Landskrona Lasarettet.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 1, målpunkt A, utgå från huvudentrén målpunkt A.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas för en ögonsjukdom eller problem med ögonen. Det kan till exempel vara grå starr, glaukom, skelning, dubbelseende, åldersförändringar i gula fläcken och förändringar i ögonbotten vid diabetes.

Vi gör även laserbehandlingar och opererar exempelvis grå starr. Hit kommer också du som behöver hjälp akut för allvarliga ögonproblem.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Det kan också vara en optiker som skriver remissen.

Om du ska opereras för gråstarr kan du själv ta kontakt med oss eller be din optiker eller läkare skicka en remiss. Vi tar även emot barn som behöver fortsatta undersökningar efter syntest hos skolsköterskan eller barnavårdscentral.

Ditt besök hos oss

Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Du anmäler ditt besök genom att checka in i automaten som finns vid huvudentrén. Du kan också checka in med din mobiltelefon. Du får ett sms innan besöket med en länk till att checka in. Du kan även checka in genom att skanna QR-koden som finns på mottagningen. 

Ditt första besök hos oss tar cirka 30-60 minuter medan ett återbesök oftast tar något kortare tid.

Efter besöket

Svar på undersökningsresultat och eventuella prover får du via telefon, e-tjänster eller via brev till den adress du är folkbokförd av den läkare som har remitterat dig till oss.

Om du ska ta prover en tid efter besöket kan detta ske på din vårdcentral eller en provtagningscentral.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.