Vad kan jag göra själv för att må bättre?

Att må dåligt kan kännas på många olika sätt och kan bero på flera olika saker. Kanske har det hänt något jobbigt eller så är du orolig för hur något ska bli. En del saker kan du göra själv för att det ska kännas bättre.

Små saker kan göra stor skillnad

Ta hand om dig själv och gör saker som du mår bra av. Lyssna på musik, ta en promenad med en kompis eller något annat som gör att du skingrar tankarna en stund. Det är viktigt att göra sådant man tycker om, gärna tillsammans med andra.

Att träna eller promenera kan ofta göra att du mår bättre. Det hjälper även att ha goda matvanor och äta regelbundet. Små steg i rätt riktning kan vara det som hjälper dig att komma vidare.

Film: Tips för att må bra (umo.se) 

Snorkels appar - övningar vid till exempel ångest, depression och känsloreglering (snorkel.se)

Fysisk träning stärker din hjärna - 32:54 minuter (Soundcloud) 

Prata om det med någon

Att prata med någon du tycker om och litar på kan vara en bra början till att må bättre. En kompis, ett syskon eller kanske någon som jobbar på din skola, det finns ofta många som vill lyssna. Om du inte kan eller vill prata med någon i din närhet kan du alltid ta kontakt med en ungdomsmottagning eller elevhälsan på din skola. 

Det finns också olika chattar och stödlinjer där du kan få stöd av en vuxen. Bland annat kan du chatta anonymt med oss på Bup. Du kan även ringa till vår telefonrådgivning En väg in för att få råd och stöd.

Chatta, mejla eller ring en kurator (bris.se)

Stödlinje - ring och prata på flera olika språk (raddabarnen.se)

Chatta om självskadebeteende och ätstörningar (shedo.se)

Vad är problemet med sidan?

Vad är problemet med sidan?