Hur mycket behöver unga röra på sig?

Kroppen är gjord för att röra på sig. Regelbunden rörelse är viktigt för att barn och unga ska må bra både fysiskt och psykiskt. All rörelse räknas och det finns flera saker du kan göra för att barnet ska röra på sig mer i vardagen.

Barn och unga rör på sig allt mindre och mycket tid spenderas stillasittande framför skärmar. För mycket stillasittande kan bland annat leda till sämre sömn, koncentrationssvårigheter och ökad risk för både fysiska och psykiska sjukdomar. Därför är det viktigt att du som närstående aktiverar barnet och försöker att få in mer rörelse i vardagen. Det finns många fördelar med regelbunden rörelse, till exempel hjälper det mot stress, oro och ångest.

Positiva effekter av regelbunden rörelse:

  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Ökad smidighet och rörlighet
  • Bättre hjärt- och lungkapacitet
  • Starkare muskler
  • Mindre stelhet och värk i kroppen
  • Bättre sömn
  • Bättre självkänsla och självförtroende
  • Hjälper mot psykisk ohälsa som bland annat stress, oro, depression och ångest

Hur mycket ska barn röra på sig?

Barn mellan 6–17 år behöver röra på sig minst en timme varje dag. Det kan låta mycket men kom ihåg att all rörelse räknas. Om barnet till exempel går eller cyklar till skolan och tar en promenad på rasten är hen snart uppe i en timmes fysisk aktivitet.

En timmes vardagsmotion förbättrar den psykiska hälsan och fungerar som ett skydd mot till exempel stress och oro. Förutom vardagsmotion kan intensiv träning i 20 minuter också ha positiv effekt på måendet.

Exempel på fysiska aktiviteter och intensiv träning:

  • Löpning och promenader
  • Styrketräning och yoga
  • Skateboard och inlines
  • Boll- och lagsporter (fotboll, basket, badminton eller liknande) 
  • Orientering 
  • Frisbeegolf  
  • Simning
  • Cykling 
  • Dans  

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter