Hjälpmedel hos synmottagningen

Hos oss finns det olika synhjälpmedel som vi kan prova ut och förskriva till dig utifrån de behov du har. Vi ger dig råd, stöd och träning i hur du ska hantera ditt nya hjälpmedel.
  • Vita käppar (markeringskäpp, teknikkäpp och vit stödkäpp)
  • Elektroniska orienteringshjälpmedel (GPS)
  • Akustiska ledfyrar och kompasser
  • Hjälpmedel i hushållet så som exempelvis talande hushållsvåg och talande stektermometer.
  • Läsglasögon och kikare
  • Glasögon med filter
  • Läskamera (ett hjälpmedel som förstorar bilden av ett objekt)
  • Förstoringsglas med eller utan belysning.
  • Läsmaskin (ett hjälpmedel som läser upp skriven text)
  • Hjälpmedel för att spela in eller spela upp ljud eller både och. Exempelvis fickminnen och talboksspelare.
  • Klockor som visar vad klockan är genom taktil avläsning eller tal. Det finns klocka för alarmfunktion.
  • Utrustning för punktskrift så som tangentbord för punktinmatning och punktskrivare
  • Förstoringsprogram, talsyntes, skanner och displayer till dator
  • Andra tillbehör till dator som exempelvis tangentbordsdekaler

Återlämning av hjälpmedel kan göras

  • vid återbesök till din behandlare
  • enligt överenskommelse (ring din mottagning och bestäm en tid som fungerar för dig).

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din synmottagning för vuxna.

Synmottagning vuxna Helsingborg

Synmottagning vuxna Kristianstad

Synmottagning vuxna Lund

Synmottagning vuxna Malmö

Synmottagning barn och unga Lund

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.