Hjälpmedel som synenheten arbetar med

Hos oss finns det olika synhjälpmedel som vi kan prova ut och förskriva till dig utifrån de behov du har. Vi ger dig råd, stöd och träning i hur du ska hantera ditt nya hjälpmedel.
  • Vita käppar (markeringskäpp, teknikkäpp och vit stödkäpp)
  • Elektroniska orienteringshjälpmedel (GPS)
  • Akustiska ledfyrar och kompasser
  • Hjälpmedel i hushållet så som exempelvis talande hushållsvåg och talande stektermometer.
  • Läsglasögon och kikare
  • Glasögon med filter
  • Läskamera (ett hjälpmedel som förstorar bilden av ett objekt)
  • Förstoringsglas med eller utan belysning.
  • Läsmaskin (ett hjälpmedel som läser upp skriven text)
  • Hjälpmedel för att spela in eller spela upp ljud eller både och. Exempelvis fickminnen och talboksspelare.
  • Klockor som visar vad klockan är genom taktil avläsning eller tal. Det finns klocka för alarmfunktion.
  • Utrustning för punktskrift så som tangentbord för punktinmatning och punktskrivare
  • Förstoringsprogram, talsyntes, skanner och displayer till dator
  • Andra tillbehör till dator som exempelvis tangentbordsdekaler

Återlämning av hjälpmedel kan göras

  • vid återbesök till din behandlare
  • under mottagningens drop-in tider
  • enligt överenskommelse (ring din mottagning och bestäm en tid som fungerar för dig).

Om du har frågor är du välkommen att kontakta din mottagning på Synenheten vuxna.

Olika synhjälpmedel (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter