Frågor och svar om distanstolkning

Här finns de vanligaste frågorna som vi får av tolkanvändare.

Distanstolkning kommer alltid att vara ett alternativ till tolkning på plats.

Med de restriktioner som finns just nu på grund av covid-19 behöver vi alla hjälpa till för att minska smittspridningen. Tolkar kan då inte gå från uppdrag till uppdrag och träffa nya personer eftersom risken då ökar att tolken för med sig smitta.

Just nu är det dessutom svårare att genomföra tolkning på plats eftersom både personal och besökare till vården måste bära munskydd.

Tolk vid vårdmöten

Hur fungerar det med tolk när jag ska träffa läkare?

Vi använder Teams vid uppdrag för sjukvården. Läkare och tolk kopplar upp sig så att tolken syns i läkarens dator. Vill du hellre ha tolken i din mobil eller surfplatta så går det bra. Ladda ned Teams så mejlar vi en länk till dig.

Vårdcentralen har bokat tolk till mitt läkarbesök. Hur kan jag veta om tolken finns på plats eller på distans?

Logga in på tolkbokning.skane.se så kan du se om tolken är med på distans eller på plats. Har du inte möjlighet att logga in kan du ringa till Tolkcentralen och fråga. 

Kan jag ha ett videosamtal där både vårdpersonal och tolk är på distans?

Ja, det går bra. Du får då ett meddelande från vårdpersonalen med en länk till mötet.

Kan jag få skrivtolkning på distans?

Ja, det går bra. Vi använder flera olika system. Vi kommer överens om vilket system som passar för din tolkbeställning.

Kan jag få tolk på distans vid möten?

  1. Beställ tolk som vanligt. Lämna ditt mobilnummer och mejladress så tolken kan nå dig.
  2. Skicka inbjudan till mötet till Tolkcentralen tillsammans med kontaktuppgifter till den som ska hålla i mötet.
  3. Ge samordningen information om vad mötet ska handla om och vilka som ska delta.

Vad ska jag tänka på när jag bokar tolk och det ska vara på distans?

Du beställer tolk som vanligt. Det är viktigt att du och Tolkcentralen är överens om vilket program som ska användas. Bestäm vem som ska skicka länk till mötet eller vem som ringer upp. Lämna alltid ditt mobilnummer och din mejladress så att tolken kan kontakta dig.

Kan jag få prova med någon innan så att jag vet att det fungerar?

Ja det går bra. Ring och boka en tid så får du prova tillsammans med en tolk.

Jag har bokat tolk till ett möte som är på distans. Hur får tolken länken till mötet?

Du skickar länken till tolkcentralen@skane.se som skickar vidare informationen till tolken. 

System för distanstolkning

Kan jag välja vilket system för videosamtal som tolken ska använda?

Tolkcentralen använder flera olika system. När du beställer tolk kommer vi överens om vilket som fungerar för just dig.  

Måste jag ladda ner Teams-appen till min mobil eller surfplatta?

Ja, du måste ladda ner Teams-appen men du behöver inte skapa ett konto eller logga in. Minst en timme innan tolkuppdraget så skickar tolken en länk till dig. När du klickar på den kopplas du direkt till mötet med tolken. Var noga med att meddela din mejladress när du bokar tolk.

Så här laddar du ner Teams till din Iphone, Android eller Ipad vid distanstolkning, öppnas i nytt fönster

Om jag har skrivtolkning på ett möte. Kan jag då se skrivtolkningen och en presentation samtidigt?

Just nu fungerar det bara i Zoom att du kan se presentation och tolk samtidigt. För att det ska fungera behöver tolken ha kontakt med den ansvariga för mötet innan, så att vissa inställningar görs.

I de andra tjänsterna för distansmöte fungerar det inte att se skrivtolkning och presentation samtidigt. Men har du två enheter, till exempel en dator och en surfplatta, så går det att lösa. Kontakta Tolkcentralen så får du mer information.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster


Vill du lämna en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)


Vill du lämna en synpunkt till webbredaktionen?

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter