Skötselråd för hörapparat med tunn ljudslang

Det är viktigt att du tar hand om din hörapparat för att den ska fungera som den ska och inte irritera ditt öra. Olika hörapparattyper vårdas på olika sätt. Här finns skötselråd för dig som har en hörapparat med tunn ljudslang.

Så här rengör du hörapparaten

  • Rengör dina domer (gummipluppar) minst en gång i veckan.
  • Ta av domen från ljudslangen och rengör med tvål och vatten. Låt domen torka och trä den sedan på ljudslangen igen.
  • Byt dina domer ungefär var fjärde till sjätte månad.
  • Titta över dina ljudslangar dagligen efter vax, fukt och veck. 

Videoguider som visar hur du rengör din hörapparat och hur du byter filter, batteri och slang.

Så här sköter du om hörapparaten

  • Rensa ljudslangen vid behov genom att dra igenom med renstråd.
  • Olika hörapparattyper har olika domer. Använd enbart de domer som tillhör den hörapparattyp du använder.
  • Byt dina ljudslangar när de gulnar och börjar bli hårda, ungefär var fjärde till sjätte månad.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Tyvärr verkar det som att något saknas på här sidan. Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Du inte bör ange dina personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen

Tyvärr verkar det som att något saknas på här sidan. Här är några länkar som kanske kan hjälpa dig vidare. Du kan också testa att söka på webbplatsen.

Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Du inte bör ange dina personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

När du skickar in formuläret kommer vi att hantera eventuella personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter