Beställa service och reparation av hjälpmedel

Du kontaktar hjälpmedelsverksamheten i Region Skåne om du behöver beställa service eller reparation av din elrullstol, scooter, drivaggregat, säng eller personlyft.

Är du under 20 år? Då ansvarar hjälpmedelsverksamheten i Region Skåne för service och reparationer av elrullstolar, scootrar, drivaggregat, sängar och personlyftar.

Om du har fyllt 20 år ansvarar hjälpmedelsverksamheten i Region Skåne för elrullstolar, scootrar och drivaggregat. Din kommunala hjälpmedelsverksamhet ansvarar för sängar och personlyftar.

Service och reparation

All service och reparation sker i hemmet. Om något skulle hända med ditt hjälpmedel ansvarar du själv för att få hem det. Det är bra att ha en försäkring. Då får du till exempel hjälp med bärgning av till exempel din permobil. 

Kontakt

Ring telefonnummer 0770–11 11 00 för att beställa tid för service och reparation av ditt hjälpmedel.

Om du behöver alternativ telefoni

Om du vill ringa oss och har en hörselskada, dövhet, talsvårigheter eller språkliga eller kognitiva problem så finns det alternativ telefoni som du kan använda. Kontakta den mottagning som du har kontakt med på grund av din funktionsnedsättning om du behöver hjälp.

Hur du går till väga för att börja använda alternativ telefoni (1177.se)

Tjänsterna texttelefoni.se, bildtelefoni.net och teletal.se

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen. Tänk på att webbredaktionen inte kan hantera vårdärenden eller svara på eventuella frågor som du ställer här. 

Vill du avboka eller omboka en tid?

Kontakta din mottagning via telefon eller deras e-tjänster. 

Om tidsbokning med 1177 Vårdguidens e-tjänster

Vill du lämna  en synpunkt på vården?

Läs mer på 1177.se om hur du gör att för att skicka en synpunkt eller klagomål på den vård som du har fått. 

Om du inte är nöjd med vården (1177.se)

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.

Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter