Service och reparation av hjälpmedel

En man reparerar en elrullstol
Region Skåne reparerar ditt hjälpmedel om det är trasigt eller inte fungerar som det ska.

Delat ansvar mellan Region Skåne och din hemkommun 

Efter du har fyllt 20 år har vi och din hemkommun delat ansvar för reparation av ditt hjälpmedel. Här följer en beskrivning av vilka hjälpmedel vi fortsätter att ansvara för. 

Vem ska jag kontakta om mitt hjälpmedel?

Hur får jag mitt hjälpmedel reparerat?

Du kontaktar vår kundservice som felanmäler ditt hjälpmedel. Därefter blir du kontaktad av en tekniker inom en arbetsdag. Då kommer ni överens om tid för reparationen.

Om ditt hjälpmedel behöver justeras så är det din förskrivare som du ska kontakta.

Hur går reparationen till?

Reparationer av ditt hjälpmedel sker i ditt hem, skola eller på någon av hjälpmedelsverksamhetens verkstäder. Vissa reparationer måste alltid göras på verkstaden.

Ibland kan det ta lite tid att få fram rätt reservdelar och du kan behöva vara utan ditt hjälpmedel. Då är det bra att diskutera andra alternativ med din förskrivare. I de flesta fall finns det tyvärr ingen möjlighet för oss att låna ut ett extra exemplar vid reparationer.

Du ansvarar själv för att få hem ditt hjälpmedel om det gått sönder utanför bostaden eller skolan. Beroende på vilket försäkringsskydd du har för ditt hjälpmedel kan bärgning ibland ingå.

Ditt ansvar för skötsel och försäkring

 

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.