Dietistmottagning medicin

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Kristianstad Centralsjukhuset.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 14.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du som är 18 år eller äldre för att få hjälp med att anpassa din kost och dina matvanor utifrån din hälsa, näringsbehov, vanor och preferenser.

Du får råd om hur du kan ändra dina matvanor eller ditt näringsintag för att få en bättre hälsa. Du kan också få näring med dropp eller sond, och råd om du har svårt att tugga och svälja.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som behöver stöd av en dietist som en del av din behandling. En läkare eller vårdpersonal på den avdelning eller mottagning som du får vård på, skickar en remiss till oss.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster.

Ditt besök hos oss

Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Anmäl ditt besök i kassan vid huvudentrén på entréplan. Första besöket tar ungefär 45–60 minuter.

Under besöket gör vi en bedömning av ditt mat- och näringsintag, och registrerar i vissa fall även din vikt och längd. Tillsammans planerar vi hur du kan äta för att må så bra som möjligt. Vi utgår från dina behov, och råden kan därför se olika ut för varje patient. Du kan behöva ändra din kost tillfälligt eller under en längre period.

Under ditt besök bestämmer vi tillsammans hur uppföljningen ska se ut.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.