Öron-näsa-halsmottagning akut Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Universitetssjukhuset.

Hitta på plats

Du hittar oss på entréplan.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersökas och behandlas akut för svåra sjukdomar eller olyckor som berör öronen, näsan eller halsen. Det kan till exempel vara vid en näsfraktur, plötslig dövhet eller om ett främmande föremål har fastnat i näsan eller öronen.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi rekommenderar att du i första hand kontaktar din vårdcentral, eller sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177. De hjälper dig att bedöma ditt tillstånd och hänvisar dig till rätt vårdgivare.  Vi tar emot dig som har mycket svåra sjukdomssymptom, eller om du har varit utsatt för ett akut olyckstillfälle.

Kommer du till oss utan remiss får du träffa en sjuksköterska som gör en bedömning av ditt tillstånd. Utifrån bedömningen avgör vi om du behöver träffa en specialistläkare eller inte. Vissa tillstånd kräver omedelbart omhändertagande av specialistläkare, andra mindre akuta tillstånd kan få vänta. Du kan också bli hänvisad till din vårdcentral eller få instruktioner om egenvård.

Vi har inte öppet på kvällar efter 17.00 och helger. Då hänvisar vi till akutmottagning Lund eller till barn- och ungdomsmottagning akut Lund.

Ditt besök hos oss

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Kom i god tid och anmäl ditt besök i receptionen.

Efter besöket

Vid hemgång får du information om uppföljning.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.