Onkologimottagning strålbehandling Lund

Hitta hit

Mottagningen ligger på sjukhusområdet i Lund. Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för behandling av din cancersjukdom. Behandlingen ges antingen genom yttre strålning eller genom att en stråldos förs in i kroppen till cancertumören, så kallad brachyterapi. Vi behandlar all cancer som kräver någon form av strålbehandling.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

När du söker vård hos oss behöver vi veta något om den sjukdom eller de besvär som du har. Det kan vi till exempel få genom att en läkare på din vårdcentral skriver en remiss till oss.

Inför strålbehandlingen

När du ska göra förberedelser inför strålbehandlingen hos oss får du en fråga om du vill delta i en uppföljning av livskvalitet, biverkningar och behandlingseffekt. Syftet med uppföljningen är att samla in uppgifter om patienters livskvalitet efter strålbehandling. Du blir ombedd att fylla i formuläret vid olika tidpunkter, både före och efter din strålbehandling. Du svarar på det första formuläret innan strålbehandlingen börjar. Nästa formulär svarar du på i slutet av strålbehandlingen och sedan är det planerat att skicka formuläret till dig en gång per år, i fem år efter din strålbehandling.

Vid första besöket på strålbehandlingen kommer du att få tillfälle att skriva på ett samtycke och ställa frågor om uppföljningen.

Ditt besök hos oss

Behandlingarna sker oftast under dagen utan att du behöver vara inlagd på sjukhuset. Vid långa resvägar kan boende ordnas på Patienthotellet. 

Patienthotellet 

Den som är i behov av vårdplats kan bli inskriven på en av onkologens vårdavdelningar, sjukhuset eller hemortslasarettet under behandlingstiden.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

I din kallelse står det om du behöver förbereda dig på något särskilt sätt. Läs noga vad som gäller inför ditt besök.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Efter besöket

Om du skrivit under samtycke att delta i en uppföljning om livskvalitet, biverkningar och behandlingseffekt av strålbehandling, kommer vi att skicka frågeformuläret till dig en gång per år, i fem år efter din strålbehandling.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.