Malign hypertermimottagning Lund

Hitta hit

Det finns flera regionbussar och stadsbussar samt spårvagn som stannar vid hållplats Lund Universitetssjukhuset.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du för att undersöka om du har den ärftliga muskelsjukdomen malign hypertermi.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

För att söka vård hos oss behöver du en specialistvårdsremiss (utställd på ett 1 år). Kontakta ditt hemsjukhus för att få en sådan.

Du kan även skicka in en remiss som du har skrivit själv, en så kallad egen vårdbegäran, via våra e-tjänster. Det du behöver vara medveten om vid egen vårdbegäran är att du själv får stå för eventuell resa till mottagningen och eventuellt övernattningsboende på patienthotellet. 

När vi har fått din remiss bedömer vi huruvida utredning kan ske med blodprovstagning (genetisk analys) och/eller muskelbiopsi.

Ditt besök hos oss

Om du bor i en annan del av Sverige tillbringar du natten före utredningen på Patienthotellet i Lund. Vi bokar övernattning åt dig. På morgonen kommer du till vår ankomstavdelning.

Om det visar sig att du har malign hypertermi får du information av oss om vad du ska tänka på. Bland annat är det viktig att du berättar om din diagnos för narkosläkaren inför en operation så att narkosen kan genomföras med säkra läkemedel.

Så informerar du om din diagnos

Om du har malign hypertermi kan du kontakta oss för att få informationsmaterial som kan användas när du har kontakt med andra vårdgivare. Materialet består av ett kort med information om vilka narkosmedel som inte får användas samt neonfärgade varningslappar att klistra på patientbrickor och journaler.

Vi har också information om diagnosen på engelska och andra språk, vilket kan kännas tryggt att ha med om du reser utomlands. Kontakta oss så hjälper vi dig.

På den här mottagningen får du som patient ha med dig en närstående vid besöket. Om du behöver ha mer än en person med dig på besöket, vänligen ring mottagningen i förväg för att stämma av.

Det går också bra att närstående deltar i besöket via röst- eller videosamtal på din egen telefon. Tänk på att andra personer inte hamnar i bild och visa hänsyn genom att ha samtalet på låg volym.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.