Specialistmödravårdsmottagning

Hitta hit

Närmaste busshållplats är Ystad Vårdcentralen.

Hitta på plats

Vi finns på våningsplan 2, vid målpunkt F.
Visa på karta (Google Maps)

Telefontider och fler kontaktuppgifter

Till oss kommer du som är gravid och har komplikationer eller sjukdomar som kan påverka din graviditet eller förlossning. Du kan även komma hit om du har haft en komplicerad graviditet eller förlossning förut, eller om du nu har gått över tiden. Vi undersöker dig med ultraljud och kontrollerar fostrets tillväxt, blodflöde eller fostervatten.

E-tjänster

Så söker du vård hos oss

Vi tar emot dig som fått en remiss till oss från en barnmorska.

Ditt besök hos oss

Du får gärna ta med en närstående när du besöker oss.

Du kan förbereda dig inför ditt besök genom att läsa informationen som du har fått från din barnmorska på barnmorskemottagningen.

Om du ska göra ett ultraljud hos oss är det bra om du dricker lite extra och inte kissar den närmsta timmen före besöket. Då blir det oftast lättare för oss att få bra bilder på fostret.

Kom ihåg att ta med legitimation. Det kan exempelvis vara ett körkort, pass eller nationellt id-kort. Digitalt id-kort i mobiltelefon är ännu inte godkänt som id-handling i Region Skåne.

Kontakta oss om du inte kan komma till din bokade tid. Avbokar du tiden 24 timmar innan ditt besök slipper du betala en avgift.

Behöver du en tolk? Meddela oss i så fall i god tid före ditt besök, så bokar vi en tolk åt dig.

Under

Du anmäler ditt besök i receptionen eller genom att checka in i automaten som finns vid ingången från Lasarettsgatan 7A och 7C samt Thorssons väg 17.

Du får bilder från ultraljudet utan kostnad. Du kan inte få digitala bilder med dig hem och det är inte tillåtet att filma under besöket.

Efter besöket

Ibland ligger fostret i en ställning som gör det extra svårt för oss att få bra bilder vid ultraljudet. Då kan det bli aktuellt att du får komma tillbaka en annan dag för att komplettera undersökningen.

Om du har synpunkter på vården hos oss

Du kan lämna synpunkter på vården på flera olika sätt. Till exempel genom att kontakta mottagningen eller avdelningen där du fick vård eller behandling. På 1177.se kan du läsa om fler sätt att lämna synpunkter och vilket stöd du kan få.

Så lämnar du synpunkter eller klagomål på vården (1177.se)

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen.


Hitta kontaktuppgifter till en mottagning (vard.skane.se)

Om tidsbokning med våra e-tjänster (1177.se)

Vad är det som saknas?

Skriv gärna till webbredaktionen och berätta vad som saknas eller hur du tycker att webbplatsen kan bli bättre.

Tänk på att:

  • Webbredaktionen inte kan svara på ditt meddelande. 
  • Du inte kan få hjälp med vårdärenden via webbredaktionen.
  • Inte ange några personuppgifter, som till exempel ditt namn eller mailadress.